Bajawa 18 september - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Henk Hudepool - WaarBenJij.nu Bajawa 18 september - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Henk Hudepool - WaarBenJij.nu

Bajawa 18 september

Door: Marie

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 September 2011 | Indonesië, Bajawa

Bajawa 18 september,
Hallo allemaal,
Hier zijn we weer na ongeveer een maand klussen en hard werken om de boel voor elkaar te krijgen. Vanaf het moment dat we in ons huis zijn ingetrokken gebeurd er natuurlijk van alles. Terug gekomen uit Bali bleek dat ze de wc potten bijna in het midden van het kleine badkamertje hadden geplaatst met het gevolg dat je met je knieën tegen de muur aan zat. Een groot persoon kon er niet eens fatsoenlijk opzitten. Het zijn ook soms een stelletje achterlijken. Zeggen ze ook nog dat de pot geen American standaard is en dat door de aansluiting het niet anders kon. Het zelfde met de vloer tegels, degene die we besteld hadden waren er nog steeds niet en de winkel bood aan om andere te leveren, dus voor ons geen probleem want er zaten al drie badkamers helemaal in en nog drie te gaan. Maakt niet uit dat daar een andere vloertegel in ligt. Groot drama. Zeker 10 telefoontjes in Bali dat dit niet kon. Ik weer de winkel bellen en ga zo maar door. Komen we terug liggen de tegels gewoon in de badkamer en niemand praat er meer over. Ja , zo gaan die dingen hier. Denk je dat je je druk moet maken en is het probleem gewoon voorbij. Dus de potten dat is nog een mooier verhaal. Henk besteld dan maar een American Standard pot om te kijken of dat wel past, wel zegt de voorman dat vind ik ook sneu want dat kost weer veel extra geld, met het verhaal hij kan het oplossen moeten wij ervoor zorgen dat er een pak nieuwe vloertegels bij komt. Ik gelijk weer bellen en ja hoor 2 dagen later tegels gearriveerd. Nu geloven jullie het echt niet. Ze zetten de potten nu goed neer en gebruiken de tegels niet. Zijn wij nog gek of lijkt dat zo, nu hebben we een doos tegels die we gewoon over hebben. Nog zo iets. Schilderen ze de boel netjes, blijkt dat er een paar stopcontacten verplaatst moeten worden wat ze al wisten, dan ga je gewoon na het schilderen weer een gleuf in de muur maken. Ja Ja Indonesia. Maar goed alles wat niet goed is, wordt gewoon weer hersteld. Net zo met verven, ik was over 1 badkamer niet tevreden. Oké doen we gewoon weer over, geen probleem. We hadden eerst besloten niets aan de keuken te doen, maar het was echt een grote bende dus maar besloten deze wel te betegelen en zelf te verven. We hebben gekozen voor tafels van beton met tegels erop lekker schoon te houden en heel handig. Vertel je de hoogte gaan ze het gewoon hoger maken. Ze hadden net Suikerfeest gehad (moslim) dus niet meer helder en waren ze het vergeten wat we hadden afgesproken. In plaats van even te vragen gaan ze gewoon aan het werk, ja wel twee dagen later dan afgesproken , en doen ze maar wat. Ik werd echt wel pissig en heb ze de helft laten afbreken. Wel maakt hun niets uit ze doen het dan gewoon. Maar goed nu zijn we eindelijk klaar en gisteren voor het eerst open gegaan. We zijn er heel trots op hoe het eruit ziet en voelen ons helemaal te gek. Onze meubels zijn nog niet allemaal klaar maar gelukkig hebben we stoelen en een grote tafel voor het ontbijt. De rest duurt nog minimaal een week. Kan misschien ook wel een maand duren. Je weet maar nooit. Gisteren en vandaag vol. De eerste avond hebben we als openingsfeest alle gasten uitgenodigd voor een gratis diner. Gasten allemaal zeer tevreden en complimenten te over. Gelijk al leuke verhalen in het gasten boek. Nu moeten we nog ervoor zorgen dat we een website krijgen . Er zijn zelfs al mensen die ons op tripadviser willen gaan zetten. Zijn we ook heel trots op. Ik moest vanmorgen al om half vijf op omdat de eerste gasten om zes uur vertrokken en toch wel een ontbijt willen hebben. Moet er wel aan wennen weer hard te werken. Maar vanmiddag mocht ik wel even gaan slapen. Morgen weer hetzelfde. Maar goed wel hartstikke leuk. We zullen nu ook weer nieuwe foto ’s bij plakken. Om Yan is uit het ziekenhuis en het gaat gelukkig goed met hem. Hij woont nu bij familie van hem en die zorgen heel goed voor hem. Ik bak brood voor hem zonder suiker,dus nu bakkerij erbij. Als om Yan is opgeknapt hij is nog te zwak, dan hebben we ceremonie om het hotel te openen. We moeten eerst drie avonden de boze geesten verdrijven met wierook e.d., wat precies weet ik niet, en de dag van de ceremonie moeten we een varken en een kip slachten. Na de slachtpartij eten we dit met familie en vrienden. Hoort er allemaal bij. Zoals jullie lezen zijn we al aardig ingeburgerd. Sinds vrijdag hebben we ook les in de taal. Zou de leraar vandaag weer komen belt hij gelukkig af, we waren beiden veel te moe. Ondertussen hebben we ook twee hondjes. 1 van 9 maanden Sopie en 1 van 8 weken Jaga. Anders worden ze opgegeten. We hebben een heel groot terrein achter, daar kunnen ze heerlijk vertoeven en het is ook een beetje bewaking. Helemaal leuk. Daarnaast hebben we een jongen een pleegzoon van Florian die bij ons woont. Die jongen genaamd Delfis is nu helemaal happy. In de kampung werd hij door de schoonmoeder van florian niet zo leuk behandeld. Beetje een huisslaaf en hier mag hij lekker zichzelf zijn en ook leuke dingen doen voor hemzelf. Hij is 15 en zit nog op school. Hij vindt het helemaal leuk om Henk te helpen in en om het huis, tevens wast hij vaak af. Gelukkig hebben we na twee maanden ook een wasmachine dus op de hand wassen is gelukkig over. Nu pas realiseer je je wat een luxe er allemaal is in het westen. Wel dat was het zo wel een beetje, moet even brood bezorgen en daarna tafel dekken voor de gasten.
Veel liefs en de groetjes uit een fijn indonesia,
Marie en Henk

• 18 September 2011 - 12:52

Frankie:

Wow!!! Wat ziet het er allemaal mooi en netjes uit (ook schoon ;) hihi) Zelfs Michel vond het er top uit zien, vroeg aan hem durf je daar nu wel heen? Nou geen probleem haha.
    Zal Maandag denk ik de tickets maar even boeken want straks zijn de tickets weg die we willen hebben. Super blij ben ik ook omdat jullie de eerste 2 nachten al vol zitten! top gewoon! Hier merken we dat het wel wat minder wordt door de weeks maar goed voor we het weten is het al weer herfstvakantie. Je had nog helemaal niet verteld dat delfis nu bij jullie woont?! Hoe kan dit nu opeens? Nou wel leuk voor hem, denk dat ie nu wel wat beter heeft dan bij florian thuis. Daar moest ie idd wel altijd van alles doen, maar het is nog maar een kind dus ja.
    Nou kan bijna niet wachten totdat we daarheen komen, maar nog een paar maandjes en dan is het alweer zover!!
    Ik ga nu naar de zaak, maar we spreken elkaar snel weer.
    Dikke kus van het koude ameland.. xxxx

• 18 September 2011 - 15:40

Esther En Olivia:

Maar Marie en Henk - dat ziet er indrukwekkend en geweldig en fantastisch en heerlijk uit !!
    Van harte gefeliciteerd, dat kan alleen maar moois voor de toekomst beloven...
    Had de eerste aankondiging al doorgemaild naar een vriend uit Groningen die in november die kant op wil gaan - wie weet.
    Later uitgebreider mail - voor nu even snel dit + veel liefs,
    Esther en Olivia.

• 18 September 2011 - 16:14

Sandra:

Jeetje hé wat een ander gezicht en wat hebben jullie hard gewerkt, het ziet er echt super uit heel uitnodigend. Jammer dat het nog een tijdje duurt voor ik het in het echie kan zien maar het gaat zeker gebeuren. Dikke kus en tot op skype

• 18 September 2011 - 17:24

Hvd:

Lieve Marie en Henk,
    Petje af voor wat jullie aan het doen zijn ....alhoewel ik niet veel weet van het hoe en wat.
    Tranen gelachen om jouw verslag Marie,ik zie je zo helemaal voor me..heerlijk.liefs uit oosterhout

• 18 September 2011 - 19:12

Frank:

Wat een fantastisch verhaal marie en ik ben trots op jullie hoe jullie het daar allemaal maar voor elkaar krijgen want ik had allang met een machinegeweer staan te maaien:-) Vooral je opmerking en ik quote: "Denk je dat je je druk moet maken en is het probleem gewoon voorbij" Prachtig deze. Wat boze geesten betreft zou ik met salie door het huis gaan. Geloof me de beste remedie. Het gaat jullie goed verder daar en ik zou zeggen don't worry be happy happy Liefs Frank

• 19 September 2011 - 09:26

Brenda:

Geweldige verhalen... ik lees ze trouw, als we een keer naar bali gaan zouden we zeker bij hotel happy happy boeken om alles in het echt te bewonderen!
    Veel succes nog en geniet van alles..
    Groetjes Jackie en Brenda

• 19 September 2011 - 10:04

Lydia En Balou!!:

He !!! Luitjes...

Wat ziet het er Top uit zeg wat een verschil en dat in zo`n korte tijd eigenlijk. Super !
    Hier gaat alles zijn gangetje de herfst doet zijn intrede ook wel weer lekker.
    Verder heerlijk reisje geboekt naar de kerst markt met Bert Minet en Tonnie...dus met Sunneklaas zijn we er niet gaan lekker smikkelen in Gluwijntjes drinken in Dusseldorf even een keer geen sunneklaas...

Nou veel Liefs en pootje Baloutje.

• 19 September 2011 - 11:24

Albert En Thea:

heel veel succes daar!!!!!!!!!

• 19 September 2011 - 11:26

Dylan En Jim:

hoi marie en henk

leuke naam

• 21 September 2011 - 10:11

Ageeth:

Wat weer een leuk reisverslag. Op de foto's ziet het er super uit. Volgens mij hebben jullie al helemaal jullie plekje gevonden. Dikke kus!

• 29 September 2011 - 09:14

Sietse Dekema:

Geweldig dat je nu de droom van jullie samen hebt verwezelijkt, ik heb erg veel respect voor de tomeloze inzet om het doel te bereiken.
    PROFICIAT