Bajawa - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Henk Hudepool - WaarBenJij.nu Bajawa - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Henk Hudepool - WaarBenJij.nu

Bajawa

Door: Marie

Blijf op de hoogte en volg Henk

11 Juli 2011 | Indonesië, Bajawa

Bajawa 11-7-11
Hi,
Waar was ik gebleven en jawel hoor we moesten even nadenken wat we gingen doen een huis in labuhan bajo of het grote huis in Bajawa waar we een homestay van kunnen maken. Na lang wikken en wegen en kijken wat we oftewel ik zou kunnen gaan doen in labuhan zijn we tot de conclusie gekomen dat we toch de uitdaging aangaan in Bajawa. Na ongeveer een week doorgebracht te hebben in het huis van Marij wist ik dat het helemaal niks doen niets voor mij is. Je bent natuurlijk niet op vakantie dus het budget is ook anders. Sommige dingen kun je je dan niet permitteren. De scholen zijn ook nog dicht i.v.m. vakantie dus daar kon ik niet heen voor vrijwilligerswerk. Na het besluit genomen te hebben moest er natuurlijk Aktie komen. In Labuhan bouwwinkel bezocht en verschillende prijzen opgevraagd en hetzelfde geldt voor matrassen e.d. Ondertussen plannen gemaakt om naar Bajawa te gaan i.v.m. het contract. Dus we zijn zaterdag weer vertrokken op onze brommers om nu hier te zijn. We zijn eerst naar Ruteng gereden ongeveer 4 uur en daar hebben we ook diverse winkels bezocht en prijzen genoteerd. Bleek voordeliger en direct leverbaar anders maar een wachttijd van 2 weken en in labuhan een wachttijd van een maand, dat scheelt nogal wat. Na nog eens een rit van meer dan 4 uur, mist onderweg en ijskoud zijn we aangekomen bij oom jan. Die wisten van niks en waren erg verrast ons weer te zien. Iedereen weer happy happy. Zondag een date met de verhuurder daar zagen we nogal tegenop want deze man die al een aantal jaren ziek is van een tia verandert zijn mening nogal eens dus werd weer een spannende ochtend. En jawel hoor hij begon al met moeilijk doen. Toen we hier laatst waren zouden we een aanbetaling doen van 5 miljoen rupia en een half jaar gratis van het pand gebruik kunnen maken dit i.v.m. renovatie. Wij gingen ervan uit dat het nog hetzelfde was. Daar aangekomen begon hij gelijk met een aanbetaling van 10 miljoen en het liefst 5 jaar huur vooruit. Helemaal gek geworden. Blijkt wat ik weet van Marij dat dat hier heel normaal is, maar ik als nuchtere Hollander stink daar niet in. Wij bleven gewoon bij ons standpunt dat we nu 5 miljoen betaalden en de huur jaarlijks per 1 januari betaald wordt. Henk had zijn beurs op tafel liggen met het geld erin en op het moment dat hij moeilijk bleef doen heeft hij zijn beurs en cigaretten in zijn zak gedaan en dat was het voor ons. Je hebt nog nooit iemand zo snel zien omdraaien. Het was in een keer beklonken en hij ging direct akkoord, dus vanaf gisteren hebben wij een huis in Bajawa zie de fotos. We moeten nog wel het een en ander gaan aanpassen en ik denk dat dat niet mee gaat vallen. Ten eerste de badkamers die zijn vreselijk helemaal indisch. Verder moeten we een watertank aanschaffen want hier is water niet gewoon zoals bij jullie. Verven dak nakijken een aantal nieuwe plafonds en vooral alles heel goed schoonmaken. Dus we gaan ons niet vervelen. We zijn nu aan het inventariseren waar we alles gaan bestellen en welke werkmensen we moeten aantrekken. Vandaag en morgen is een grote ceremonie in het dorp van Florian dus kunnen we niet aan het werk want hier gaan tradities voor. We zijn natuurlijk ook daarheen gegaan en was weer heel mooi om te zien. Morgen is weer een grote slachtpartij er worden 11 buffels en 70 varkens geslacht, dat hoef ik natuurlijk niet te zien. Overmorgen rijden we weer terug naar labuan en stoppen in ruteng om onze bestelling op te geven. In Labuan gaan we onze spullen weer inpakken en misschien een paar dagen blijven en rusten van de trip om daarna te verhuizen naar Bajawa. We zullen jullie op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen en renovatie van onze homestay genaamd hotel happy happy your homestay in Bajawa.
Voor nu veel liefs en de groetjes, Marie en Henk

• 11 Juli 2011 - 11:40

Lydia En Balou!!:

Jee wat een leuk verslag...heel eel succes met de verbouwing en hou ons op de hoogte..

Knuf Lydia en Baloutje

• 11 Juli 2011 - 19:36

Sietse Dekema:

Erg leuk dat ik jullie reisverslag onvang, ik heb het geheel goed gelezen het is nog al een onderneming om zo ver te verhuizen.
    Als het bed en onbijt klaar is hoor ik het graag,wie weet.

Groet Sietse

• 14 Juli 2011 - 21:18

Raimond De Jong:

Ik geniet van jullie verhalen. Heel veel succes met de verbouwing en hoop dat jullie wat hulp krijgen.

Groeten Raimond