Flores - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Henk Hudepool - WaarBenJij.nu Flores - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Henk Hudepool - WaarBenJij.nu

Flores

Door: Marie

Blijf op de hoogte en volg Henk

04 Juli 2011 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal,
Hier even een update van ons avontuur. Na een paar dagen Bali zijn we toch eerst naar Bajawa Flores gegaan want onze motoren waren toch al aangekomen. Helemaal leuk zien er ook top uit. Dus van Bali naar Ende gevlogen en toen met de travelcar naar bajawa om daar weer iedereen te zien. Eerst naar het huis van Florian om te lunchen en even bij te kletsen over alles en vooral over de toestand van oom yan. Het bleek dat hij zich schaamde en dat we beter bij Florian konden slapen maar na harde woorden van Florian die hem duidelijk maakte dat hij ons niet goed kende en dat ons het niets uit maakte dat hij in deze toestand lag was hij toch snel overgehaald om ons te zien. Toen ik binnenstapte riep hij al Marie Marie. Ik er natuurlijk direct erop af en ben zeer geschrokken in de toestand dat ik hem aantrof. Hij moest vreselijk huilen en was heel blij dat we er waren. Door zijn diabetes is het nu werkelijk vel over been. Net een skelet met nog vel. Vreselijk. De normale dokter zegt dat zijn voet geamputeerd moet worden maar dat wil hij niet. Dus nu moet alles met natuurlijke middelen houdt dus in kruiden zoeken e.d.. Maar goed het is allemaal er genoeg een man die al zoveel mensen heeft geholpen in deze toestand aan te treffen en hij kan zichzelf niet genezen vandaar dat een medicijnman uit een andere plaats 2 uur verder hem nu moet helpen. Wij zijn met Florian mee geweest naar deze man en die man heeft een boek met 8000 patiënten die hij behandeld heeft en waarvan maar 3 gestorven zijn. Ik heb een beetje mijn twijfels maar wij kunnen er soms toch niet bij hoe dat allemaal werkt. We hebben wel een rolstoel voor hem gekocht zodat hij in ieder geval overdag in het zonnetje kan zitten hij lag al meer dan 2 maanden in een donker kamertje. Verder zijn we in Bajawa op een huis gevallen. Een heel groot huis met 10 slaapkamers. Het is van een man die een aantal jaren geleden een hersenbloeding heeft gehad en deze man wordt nu ook door dezelfde man behandeld als oom yan. Hij heeft meerdere huizen in Indonesië was altijd een handelaar in kruiden. Aangezien hij al een aantal jaren niets meer kan wil hij graag dit huis verhuren om er een home stay of hotel van te maken. We zijn met floryan is het huis wezen kijken moet nog wel opgeknapt worden maar het leek ons wel wat. Alleen zijn we niet van het klimaat in Bajawa gecharmeerd. Dat is het grote struikelblok. In deze tijd is het overdag lekker zonnig maar in de avond is het echt vreselijk koud. Dus hebben we geen beslissing genomen. Na een week zijn we vertrokken naar Labuan Bajo wat ons doel was. We konden eerst bij Marij in huis. Hele leuke tocht gehad op onze nieuwe brommers hebben het lekker in 2 dagen gedaan we hadden geen zin om ons kapot te rijden vandaar. Hier aangekomen moesten we een halve dag wachten voor onze restbagage met de bus er was. Ondertussen gezellig biertjes drinken en bijkletsen met Marij. Na 8 uur in de avond zijn we pas in het huis aangekomen. Leuk groot huis met Indisch toilet en mandibak om je te douchen. Er is om de twee dagen een dag geen water moet je wel even rekening mee houden. De volgende dag eerst maar een kast gekocht om onze spullen in te doen werd helemaal gek van de chaos als je niets kwijt kunt en ook niets meer kan vinden. Was weer even onderhandelen en 2 uur later werd hij als thuis bezorgd en netjes in onze kamer geplaatst. Verder is het weer hier heerlijk niet vochtig warm en in de avond koelt het heerlijk af. We zijn nu aan het bedenken wat we precies willen gaan doen. Of hier blijven of terug naar Bajawa om dat huis te huren. Het blijkt dat de huurprijs hier net zo hoog ligt voor een normaal huisje als dat grote huis in Bajawa. We gaan nu uitrekenen wat ons dat allemaal gaat kosten en nog een aantal gesprekken voeren met o.a. Swiss contact wat zij voor verwachtingen hebben over het toerisme in Bajawa zodat wij in ons plan kunnen meenemen. Swiss contact is een organisatie die het toerismen op Flores wil bevorderen en die probeert de lokalen bij te scholen zodat zij meer weten over toeristen. Ze brengen ook van alles in kaart zoals de aantallen bezoekers e.d. Dus denk ik dat ik dat eerst ga doen. Verder zijn we hier nog niet achter werk en huizen aangegaan omdat we toch sterk twijfelen om hier te blijven. Vandaag zijn we met de boot van marij mee geweest om te snorkelen en te duiken voor henk. Ze heeft op dit moment 2 vrienden over uit nieuw zeeland die al meer dan 20 jaar geleden zijn geëmigreerd was leuk om mee te kletsen vooral over hun ervaringen te horen. Voor internet moeten we steeds op zoek want het blijkt dat de verbinding op dit moment slecht is dus vandaar dat we niet zo vaak mailen. Maar dan heb je ook iets te vertellen. Zoals jullie lezen hebben we nog genoeg om over te denken en diverse dingen uit te zoeken dus vervelen doen we ons nog niet. Zodra er meer nieuws is en we beslissingen hebben genomen laten we dit weten. Voor nu veel liefs en de groetjes uit een zonnig Flores.
Marie en Henk

• 04 Juli 2011 - 09:28

Frank:

Leuk om te lezen en geniet ervan daar
    xF

• 04 Juli 2011 - 13:49

Den Liek En Kids:

zo te lezen vermaken jullie je prima!!
    leuk om zo nu en dan eens wat te lezen dikke knuffel van ons

• 04 Juli 2011 - 17:43

Feike En Jankie:

leuk om van jullie te horen,en wij wensen jullie veel plezier en wijsheid
    met de besluiten die jullie moeten
    nemen gr Feike en jankie

• 04 Juli 2011 - 21:12

Clary:

Je geeft ons een goed beeld van jullie wel en wee; zijn we af en toe ineens op een ander stukje van de aardbol. Succes met de beslissing!
    Liefs,
    Clary X

• 05 Juli 2011 - 14:17

Lydia:

Nou weer van alles beleeft....succes met jullie keuze....en geniet geniet geniet..

knuf Lydia en Baloutje

• 05 Juli 2011 - 21:47

Henk Hutmaat:

Hallo Henk en Marie,
    jullie zijn aan een mooi avontuur begonnen.Leuk om het eea er over te lezen en te volgen. Ik hoop dat jullie ons regelmatig op de hoogte blijven houde. Groetjes.Henk.
    Nb: Mooie scooters trouwens!!!!

• 08 Juli 2011 - 17:09

Liek Den En Kids:

whahaha echt gauw wasmachine whahaha je doet het goed marie